loading...
سبزوانه
میلاد بازدید : 58 شنبه 23 مرداد 1400 نظرات (0)

سه روش کاملا مطمئن جابجایی درخت

مطالب قبلی در مورد ضرورت جابجایی درخت بجای قطع درخت، توجه به نکاتی در مورد محل کنونی و محلی که درخت بعد از جابجایی قرار می‌گیرد و نیز نوع گونه درخت و زمان انتقال و جابجایی درخت صحبت کردیم.

عموما انتقال درخت در سه روش امکان­پذیر است.

 

روش اول جابجایی درخت:

ریشه برهنه(ریشه لخت)

روش دوم جابجایی درخت:

بسته بندی و گونی پیچی کردن ریشه گیاه

روش سوم جابجایی درخت:

 

روش استفاده از ماشین آلات مخصوص جابجایی درخت

آزمایشات و تجربیات ما در زمینه جابجایی انواع درختان با سایز­های مختلف نشان می­دهد که روش اول برای درختان بن­‌های بیشتر از 5 سانتیمتر ریسک پذیری بالایی دارد. بیشتر برای جابجایی درختچه­‌های کوچک موفقیت آمیز است. در زیر روش اول و دوم را آموزش خواهیم داد و نکاتی را که کاملا ضروری است و به بقای درخت کمک می‌کند بررسی خواهیم کرد.

اما اقدامات مشترکی که در هر دو روش اول باید انجام شود به شرح زیر است:

با توجه به جنس خاک احتمال نرسیدن رطوبت به عمق خاک زیاد است. از مرطوب بودن خاک اطراف ریشه درخت اطمینان داشته باشید و چندین مرتبه 2 یا 3 روز قبل از جابجایی خاک را سیراب نمایید. علت این امر جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه­‌های گیاه هنگام خارج کردن و جابجایی آن می­‌باشد. در برخی موارد بستن شاخسار گیاه به طوری که به محل اتصال شاخه به درخت آسیبی نرسد، پیشنهاد می­‌شود. در مواردی نیز در جابجایی درخت بزرگ هرس نیز توصیه می­‌شود که در مطالب بعدی نحوه هرس کردن صحیح درختان توضیح داده خواهد شد.

 

جابجایی درخت به روش ریشه برهنه

همانگونه که در فوق اشاره شد، درختچه­‌های خزان­پذیر با ارتفاع حداکثر 2 متر یا قطر تنه 5 سانتیمتر برای این روش مناسب است و در غیر این صورت از روش دوم یعنی روش روت بال(گونی پیچی) باید استفاده نمود. در این روش ابتدا باید به اندازه کافی از گیاه فاصله بگیریم و بعد شروع به کندن گودال اطراف درخت کنیم. بسته به نوع گیاه حجم ریشه اطراف درخت متفاوت است. یه روش کلی برای این منظور اینست که از تنه درخت حداقل دایره­‌ای به  شعاع 30 سانتیمتر فاصله گرفته و شروع به حفر کانال می‌­کنیم. در این فاصله به ریشه‌­های اصلی آسیبی نخواهد رسید و ریشه­‌های جانبی قطع می­‌شوند. عمق گودال حدود 45 سانتیمتر مناسب است. برای خارج کردن خاک موجود در گودال از یک چنگک کمک بگیرید و با حرکت بر خلاف تنه درخت عمل کنید تا آسیبی به ریشه نرسد. 

حتما  با پارچه مرطوب ریشه­‌های بیرون آمده را بپوشانید و از خشک شدن آن محافظت نمایید. باید به این نکته توجه کرد که هر چقدر حجم بیشتری از ریشه باقی بماند، نتیجه بیشتری خواهیم گرفت. پس حفاری را تا عمق کمتر از 45-65  سانتیمتر انجام ندهید. پس از اینکه به عمق مورد نظر رسیدید می­‌توانید با دقت درخت را کج نموده و با استفاده از ابزار برش ریشه، گیاه را آزاد کنید. اکیدا با فشار آوردن به تنه گیاه به آن آسیب نرسانید. می­توانید در برخی موارد از فشار آب استفاده نمایید. اگر محل جدید گیاه فاصله وجود دارد، گیاه را در موادی سبکی مثل خاک اره مرطوب یا خاک برگ  و در سایه و محیط خنک نگهداری کنید و در چاله ای مناسب که اطراف ریشه گیاه را با خاک سبک بتوان پر کرد، بکارید.

ریشه برهنه برای جابجایی درختان کوچک

جابجایی درخت به روش ریشه برهنه

 

جابجایی درخت به روش روت بال(گونی پیچی و بسته بندی ریشه درخت همراه با خاک)

این روش برای گیاهان با قطر تنه بیشتر از 5 سانتیمتر کاربرد دارد. در این روش درواقع درخت همراه با خاک اطراف ریشه جابجا می­‌شود. قبل از شروع به کار باید درخت را هرس مناسب کرد. هرس سنگین شاخه­‌های درخت توصیه نمی­‌شود. میزان خاک توپی شکل و گونی پیچ شده اطراف ریشه درخت به اندازه دو سوم از گستره تاج درخت می­‌باشد. گستره تاج درخت در زمانی که آفتاب به طور عمود بر زمین میتابد، میزان سایه درخت مشخص می­‌شود. برای این کار از سایه انداز درخت به اندازه یک سوم به سمت تنه درخت رفته و علامتگذاری می‌­نماییم. جنس خاک و نوع درخت در میزان اندازه توپ ریشه و شکنندگی خاک اطراف آن بی­‌تاثیر نیست. البته در درختان همیشه سبز کوچک و درختچه­‌های کوچک این میزان به طور تقریبی به قطر نیم متر مناسب است. در درختان همیشه سبز متوسط و درختچه‌­های بزرگ و همچنین درختان با قطر تنه 11 سانتیمتر به بالا این میزان توپ ریشه بین 5/0 تا 5/1 متر میرسد. در صورتی که درختی در گروه­‌بندی فوق جای نگرفت و سایز بزرگتری داشت، توپ ریشه بیشتر از 5/1 متر مناسب خواهد بود.

جابجایی درختان بزرگ و انتقال درخت

جابجایی درختان بزرگ

 

توضیحات تکمیلی جابجایی درخت به روش روتبال

در مطالب دیگری در مورد ضرورت جابجایی بجای قطع درخت، توجه به نکاتی در مورد محل کنونی و محلی که درخت بعد از جابجایی قرار می‌گیرد و نیز نوع گونه درخت و زمان انتقال درخت در این مطلب قصد داریم در مورد جابجایی درخت به روش روتبال به صورت کامل که بیشتر مقالات روز دنیا در مورد آن صحبت کرده‌اند توضیحات بیشتری بدهیم.

جابجایی درخت و کاشت آن پس از برداشتن آن از روی زمین ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد. اما با دستورالعمل مناسب، باغداران تازه‌کار می‌توانند بیشتر درختان کوچکتر را دوباره بکارند. با ارزیابی وضعیت درخت و حفظ توپ ریشه‌ای دست نخورده‌، شما قادر خواهید بود درخت را سالم نگه دارید تا زمانی که آماده کاشت آن باشید. اگر درخت را با دقت در مکان جدید بکارید و از مواد مخصوص قبل و بعد از جابجایی که به طور انحصاری در اختیار سبزوانه است، استفاده نمایید، همچنین از گیاهان به طور روزمره مراقبت کنید، درخت شما احتمالاً در جابجایی زنده می‌ماند! توصیه می شود که جهت جابجایی درختان بزرگ(بن ۳۵ سانتیمتر به بالا) و درختان همیشه سبز، حتما از کارشناس جابجایی درخت و شرکت جابجایی درخت که تجربه این کار را داشته باشد استفاده نمایید. همچنین می توانید از مشاوره رایگان سبزوانه و تجربیات پانزده ساله پروژه های بزرگ جابجایی را دارد، کمک بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 334
  • بازدید سال : 1,651
  • بازدید کلی : 11,455